Monday 27 August 2012

Selsema ke Menangis?


Sedang diri menadah doa seusai solat asar, pintu kamar terkuak. Pasti suami saya. Memang tidak salah tekaan saya. Cepat-cepat saya menyapu air mata yang membasahi kulit pipi. Kelopak mata saya mesti sudah bengkak kemerahan. Terlalu cepat dan mudah terkesan dek tangisan yang sebentar tadi. Mudah-mudahan suami saya tidak perasan. Amin.

"Abang, tadi ada lelaki Cina telefon abang." Saya memandang suami hanya dari cermin kaca. Tidak berani memandang tepat ke wajahnya.

Suami saya menghampiri. Tunduk. Tangan saya cepat melipat telekung dan sejadah. Melarikan wajah.

"Ayang selsema?"

"Haah." Angguk.

Jam sudah hampir 6.00 petang. Suami saya keluar mendapatkan Mus'ab. Sudah sampai waktu mandi. Memang kebiasaannya Mus'ab mandi dengan abi. Pakaian tidur dan diaper cepat-cepat saya siapkan. Tuala mandinya tergantung di bahu. Dari dalam kamar mandi, suami merenung saya lagi.

"Ayang selsema ke menangis? Cakap betul-betul dengan abang. Tak baik tipu suami tau." Mata suami tepat di anak mata. Saya kalihkan pandangan. Diam dan bisu.

Ini jawapan untuk abang.
'Selsema ke menangis?'
Sebenarnya memang Ayang menangis. Petang itu Ayang rasa begitu sayu. Hari pertama menjalankan tugasan selepas cuti sempena Aidilfitri. Aidilfitri pertama Ayang tidak bersama keluarga di kampung. Bagaimana kuat pun Ayang, Ayang tak mampu untuk menipu perasaan. Sepanjang hari di tempat kerja, teman-teman asyik bertanya.

"Balik kampung?"
"Kenapa tak balik? Mesti mak kau tunggu. Dahla anak sulung."
"Teruknya. Takkan la tak balik langsung. Cuti kan lama."

Semua itu saya hanya balas dengan senyuman. Apalagi yang saya mampu buat. Jauh di lubuk hati, andai ada kebaikan yang saya lakukan sepanjang hari ini saya hadiahkan buat Mama. Setiap hari saya doakan agar Mama redha dan ikhlas menerima tindakan dan keputusan yang saya ambil. Mengikut hukumnya, mungkin saya benar dan patuh mengikut perintah suami.  Thumbs up untuk Mama kerana berjaya mendidik seorang anak untuk menjadi isteri yang taat kepada suami selagi tidak bercanggah syariat. Tetapi hakikatnya agak perit untuk diterima. Papa, Mama dan adik-adik. Angah menangis di corong telefon di pagi 1 Syawal. Apa yang mampu Along lakukan di saat itu? Sekadar mendengar dan mendengar. Di hujung talian, saya hanya mampu berkata, "Along minta maaf."

Saya juga menangis. Menangis kerana takut teman-teman berfikiran yang bukan-bukan terhadap suami. Suami saya sangat memahami dan menyayangi saya. Bukan suami yang tidak membenarkan tetapi keadaan.

Beberapa hari sebelum raya, saya agak berlapang dada. Setelah dipujuk, harapan saya untuk pulang ke kampung pada hari raya ke 4 atau ke 5 nampak semakin cerah sehinggalah tibanya hari raya ke 4. Di rumah nenek di Batu Pahat. Hari itu perancangan untuk beraya ke Muar. Seperti biasa saya akan mengikuti rombongan. Tiada canggah dan sanggah. Tetapi hari ini, suami memohon untuk kami tidak turut serta.

"Macam mana plan kita, Abang?" Saya bertanya. Teruja. Suami baru menjejak masuk ke kamar kami di rumah nenek.

"Kita ikut rombongan. Raya Haji kita balik ye. Nanti Abang belikan tiket flight."

SubhanalLah! Hati saya menangis, mengongoi sendiri. Mengapa? Bukan hari raya kedua yang saya minta, cukuplah sekadar di hujung raya ke 5. Saya terus diam. Tetapi hati saya terus menangis dan menangis. Siapalah saya untuk bersoal jawab tentang keputusan itu. Perempuan, isteri, ibu dan ...

'Kalau nak balik sana, tak payah balik raya sini langsung lepas ni.' Titik. Suatu keputusan yang tiada siapa pun bisa menyanggah. Baik suami saya.

Abang, sedihnya hati Ayang. Sayunya jiwa. Tapi tak terucap dek kata.

Hari raya ke 7. Accident. Emergency break. Suami saya tertabrak Toyota Camry berdekatan Summit Batu Pahat. Mus'ab hampir terjatuh ke tempat letak kaki belakang. Sempat saya memegang kakinya sebelum mencecah pelapik kaki. Suami segera keluar. Tangisan Mus'ab memenuhi ruang Myvi kami. Segenap tubuhnya saya periksa. Takut-takut ada yang tercedera. Tiada. Alhamdulillah. Terkejut agaknya.

Sambil menatap Mus'ab, hati saya berbicara sendiri. Setiap yang berlaku, pasti ada sebabnya. Apakah Allah ingin memberi teguran kepada saya? Andai teguran buat saya, saya sedar saya agak berkecil hati dengan suami atas keputusannya. Saya mengeluh sebab suami saya tak mampu membuat keputusan sendiri. Tidak seperti abangnya dan adik-adiknya yang lain. Ya Allah, betapa aku tidak mensyukuri nikmat kurniaanMu kepadaku, seorang suami yang sangat baik dan patuh kepada ibu bapanya. Abang, Ayang mohon maaf.

Suamiku, sempena Syawal yang masih berbaki, seribu kemaafan dan keampunan kupohon atas keterlanjuran hati, kata dan tindakan. Sesungguhnya kau hadiah Allah yang terbaik dalam hidupku.


No comments:

Post a Comment