Thursday 2 August 2012

Bila Harus Memilih..Iman atau Akal?


Sukarnya untuk membuat pilihan. Tetapi mahu tidak mahu, kita tetap perlu memilih untuk meneruskan perjuangan hidup. Fitrahnya, setiap detik kita perlu membuat pilihan. Memilih untuk bangkit awal atau melayan kantuk, solat Subuh atau mandi terlebih dahulu. Pasti anda semua mengalaminya bukan? Cuma mungkin terlalu remeh dan picisan untuk dibesar-besarkan. Lebih-lebih lagi ia sememangnya rutin harian kita.

Sejujurnya saya katakan, sejak saya bernikah dengan suami, terlalu banyak pilihan yang telah saya lakukan. Mahu tidak mahu, saya cuba sedaya upaya untuk redha dan mengikhlaskan diri. Dan selebihnya saya serahkan pada Yang Maha Menentukan. Sesungguhnya kita hanyalah hamba yang lemah, yang hanya mampu berusaha sedaya yang mampu dan bertawakal padaNya. Benarlah kata orang, pernikahan bukan sekadar menghalalkan suatu perhubungan, tetapi mengcakupi seluruh kehidupan dan masa depan seorang hamba. 

Sudah hampir 2 tahun saya bergelar isteri. Saya akui saya bukan seorang isteri yang begitu hebat buat suami saya. Terlalu banyak kelemahan diri yang perlu saya perbaiki. Terlalu banyak keciciran akhlak yang perlu saya perbetulkan. Terlalu banyak kelompangan ibadah yang perlu saya perelokkan. Oleh itu, saban hari saya panjatkan doa semoga suami saya menerima saya seadanya. Semoga dia sudi menjadi pembimbing dan pemimpin saya. Bukankah lelaki itu perlu bijaksana dalam menangani seorang wanita. Saya masih ingat lagi bait sajak yang dihadiahkan seorang sepupu sewaktu saya masih di bangku sekolah menengah.

Wanita : Akal Senipis Rambutnya
Jangankan lelaki biasa, nabi pun terasa sunyi tanpa wanita.
Tanpa mereka, fikiran dan perasaan lelaki akan resah.
Masih mencari walau ada segalanya.
Apa yang tiada dalam syurga?
Namun adam tetap rindukan hawa.

Dijadikan wanita daripada tulang rusuk yang bengkok.
Untuk diluruskan oleh lelaki.
Tetapi seandainya lelaki itu sendiri tidak lurus,
Mana mungkin kayu yang bengkok menghasilkan bayang yang lurus.

Luruskanlah wanita dengan jalan yang ditunjuk oleh Allah,
Kerana mereka diciptakan sebegitu rupa oleh Allah.
Didiklah mereka dengan panduan darinya.
Jangan cuba menjinakkan mereka dengan harta, kerana nantinya mereka semakin liar.
Janganlah hiburkan mereka dengan kecantikan, kerana nantinya mereka akan semakin derita.
Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal. Di situlah punca kekuatan dunia.

Akal senipis rambutnya, tebalkanlah ia dengan ilmu.
Hati serapuh kaca, kuatkanlah ia dengan iman...
Perasaan selembut sutera, hiasilah ia dengan akhlak.

Suburkanlah ia kerana dari situlah nantinya...
Mereka akan lihat nilaian dan keadilan Rab...
Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan..
Ia bukan diskriminasi Allah... sebaliknya di situlah kasih dan sayang Allah...

Wanita yang lupa hakikat kejadiannya...
Pasti tidak akan terhibur, dan tidak akan menghiburkan...
Tanpa iman, ilmu dan akhlak..mereka tidak akan lurus...
Bahkan akan semakin membengkok...
Itulah hakikatnya andai wanita tidak kenal Rabbnya...

Bila wanita menjadi derhaka... pasti dunia lelaki akan menjadi huru hara....
Lelaki pula janganlah mengharapkan ketaatan semata-mata...
Tapi binalah kepimpinan...
Pastikan sebelum wanita menuju ilahi, pimpinlah diri kepadanya...
Jinakkan diri kepada allah...
Nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah pimpinanmu...
Janganlah mengharapkan isteri semulia Fatimah Az-Zahra'
Seandainya dirimu tidak sehebat saidina Ali karamallahuwajhah

Sajak ini benar-benar menusuk ke hati saya, seorang pelajar tingkatan tiga di sebuah sekolah berasrama yang jauh di selatan tanah air. Mulai saat itu, saban hari saya berdoa agar dikurniakan seorang suami yang soleh yang mampu memimpin saya ke jalan yang benar dan sentiasa mengingatkan saya agar tidak tersasar. Mungkin kedengaran agak janggal dan kelakar. Seorang budak perempuan berusia 15 tahun memohon pada Allah pada sesuatu yang masih jauh ke hadapan. Tetapi itulah saya. Saya tahu saya bukan dari kalangan keluarga yang tinggi pendidikan agamanya. Jadi, saya harus berusaha untuk mendapatkan sebuah keluarga yang mempunyai biah agama yang baik. Itu impian saya pada waktu itu.

Alhamdulillah, 10 tahun kemudian saya telah diijabkabulkan dengan seorang lelaki yang telah lama saya kenali tetapi tidak cintai. (Hari ini, dialah lelaki yang paling saya cintai selepas Allah dan Rasul) Itulah pilihan dan keputusan terbesar yang saya harus lakukan. Kenapa dia menjadi pilihan hati? Wahai suamiku, aku memilihmu kerana agamamu. Tatkala dia menyampaikan hajat, saya memohon agar diberi sedikit masa. Saya perlu bercerita pada Dia, saya perlu bertanya pada Dia. Saya takut. Sekali saya tersalah langkah, seumur hidup saya menanggung. Dia lelaki pertama yang begitu nekad dengan keputusan untuk meminang saya.

Saya bingung. Hati saya berbelah bahagi. Iman mengatakan ya, akal mengatakan tidak. Mengapa akal mengatakan tidak? Kerana sahabat saya begitu suka padanya. Sepanjang 4 tahun pengajian, saya hanya mengetahui cerita tentang dia dari seorang sahabat. Mengapa iman bersetuju? Jawapannya mudah, kerana tiada sebab syar’ie untuk menolak hajatnya. Saya menyoroti pesanan Rasulullah buat ibu-ibu dan bapa-bapa yang lebih kurang bermaksud, andainya datang padamu seorang lelaki yang baik akhlak dan imannya untuk meminang anakmu, janganlah ditolak.


“Nak kata dia tak cukup solat, dia AJK surau. Nak kata merokok, pun tak. Nak kata jahat, macam baik. Kalau ada sebab aku nak tolak dia pun sebab dia tak hensem!” Saya berjenaka dengan sahabat baik saya, Nur Aidil. Aidil ketawa terbahak-bahak. (Hari ini suami saya paling hensem dalam hati saya tau! Iras hero Hindustan lagi! HeHe..)

Aidil, sahabat paling banyak member sokongan sehingga saya tekad untuk bersetuju dengan iman, menolak pendapat akal. Terima kasih Aidil, Ummu Qistina.

Selepas diijabkabulkan, saya mula belajar mengenali bukan sahaja hati budinya, malah keluarganya. Alhamdulillah, terima kasih Allah atas kurniaanMu. Terasa doa-doa yang saya panjatkan 10 tahun yang lalu telah dikabulkan. Setiap saat saya memanjat kesyukuran atas segala nikmat yang diberikan. Dan setiap waktu saya memandang pada diri, merenung ke dalam hati, cuba memperbaiki diri hari demi hari.


‘Ya Allah, aku bersyukur di atas segala nikmat yang Kau limpahkan kepada kami. Maka ampunilah segala dosaku, dosa suamiku, dosa kedua ibu bapa kami, anak-anak kami, adik beradik kami dan orang-orang yang berada bersama kami. Tetapkanlah kami di atas jalanMu dan satukan hati-hati kami dalam agamaMu. Jadikan kami pewaris syurgaMu.’

Itulah sebait doa yang sentiasa terucap di bibir. Alhamdulillah, saya tidak tersalah pilihan.


No comments:

Post a Comment