Sunday 29 July 2012

Puasa Kecik-kecik Dulu?

Assalamualaikum waRahmatulLahi waBarakatuh..

Pagi-pagi 9 Ramadhan yang indah ini benar-benar hebat buat saya. Baru sebentar tadi saya mengulangi tanakan bubur nasi bersama karot buat Mus'ab kerana bubur nasi yang pertama kehangusan dek lamunan yang begitu panjang. 

'Bertuah Ummu Mus'ab ni,' kata ibu mertua.

Sejak dari sebelum subuh, tatkala tangan saya sibuk mencuci sisa-sisa sahur minda saya terus berputar. Menerawang jauh, mengimbas kembali setiap perjalanan hari di Ramadhan yang ke 27 tahun bagi saya. Yang pasti Ramadhan saban tahun saya rasakan semakin singkat. Lebih-lebih lagi Ramadhan kali ini. Sedar tak sedar sudah hampir masuk ke fasa kedua, fasa maghfirah. Semalam semasa dalam perjalanan ke Shah Alam untuk iftar bersama adinda, saya melontarkan isi di benak.


"Sekejap je puasa dah hari ke lapan kan, bang."
"Yelah, abang pun rasa sangat cepat sampai tahun ni mengaji rasa tak terkejar juzuk Quran." Suami saya meyokong penuh pendapat saya.


Saya diam sejenak. Tetapi kepala terus berputar mencari sesuatu. Mencari makna Ramadhan di usia 27 tahun. Suami saya terus memandu laju. Dalam kekhusyukan suami memandu ditemani alunan bacaan ayat suci Al Quran oleh Imam Masyari, akhirnya minda saya temui satu jawapan.


"Mungkin dulu-dulu mase kite kecik, kite rasa puasa terlalu panjang sebab kita puasa sekadar berpuasa. Hanya lapar dan penat yang dibesar-besarkan. Tapi hari ini, di kedewasaan kite, kite dah banyak belajar akan hikmahnya puasa itu sendiri. Maka hilanglah lapar dan penat. Yang ada, kite terus ingin mengejar Ramadhan sepanjang hari agar sempat melakukan amal-amal yang terbaik. Betul tak abang?"


Suami saya tersenyum lebar. Panjang huraian isterinya. 


"Betul tak bang?" Saya mendesak.
"Iye.."


Giliran saya pula yang tersenyum lebar. Suami saya memang pendengar yang baik. Terima kasih abang. 


'Bagaimana agaknya bila Mus'ab mula belajar berpuasa kan?' Soalan yang hanya tersebut di minda. Tetapi tak terluah di bibir. Biarkan anak yang sedang lena tidur di sisi membesar dengan bi'ah yang terbaik. Itu harapan seorang ibu yang kerdil di sisi Tuhan.







No comments:

Post a Comment