Wednesday 24 September 2014

Guru vs Kamu


Di mana guru pada pandanganmu? Di situlah letak nilai diri kamu. Tatkala hilang rasa hormatmu pada guru, tika itu lenyapnya rasa hormat orang-orang pada kamu. Waktu kamu merendahkan ilmu guru yang mendidik, saat itu ilmu bisa luput dari dadamu. Kala ada suara jelik mengherdik jasa guru, bersedialah untuk bakal dihinjak kepalamu oleh makhluk dari rahimmu sendiri..

Ini bukanlah ugutan apatah lagi penghinaan. Ini sekadar cebisan rasa daripada guru untuk kamu, bukan kerana guru itu guru kamu. Tetapi, guru itu guru si kecil dari rahimmu.

Kata guru;
Aku tidak menyalahkan si kecil kerana membawa watak antagonis di skrin harianku.
Aku tidak marahkan si kecil kerana bersikap liar di medan pengajian.
Aku tidak berang kerana celupar kata si kecil menjadi zikir membasahi bibirnya.
Dan aku tidak meradang kerana biadapnya si kecil dalam bertingkah.
Tetapi, aku sedih kerana si kecil punya kamu, membesar dalam air tangan manusia seperti kamu.

Kamu, hormatilah guru anak-anakmu. Insan sehebat Imam Syafie pun menghormati gurunya si Badwi yang jahil biarpun cuma mengajar beliau mengenali dan membezakan di antara anjing yang cukup umur dengan anjing yang belum cukup umur.
Siapa kamu jika dibandingkan dengan Imam besar mazhab yang menjadi ikutan kita?



No comments:

Post a Comment